Мандукя Упанишад
В живота на човека се редуват будното състояние, сънищата и дълбокият сън. Излизането отвъд тези три състояния е трансценденталното възприятие, наречено просто "Четвъртото" или Турия 1).
ОМ...
С ушите си нека чуваме това, което е добро.
С очите си нека виждаме Твоята правда.
Със спокойно тяло, нека ние, които Те боготворим
да намерим покой.
ОМ... Мир, мир, мир.
Сричката ОМ, която е Нетленния Брахман е вселената. Всичко, което някога е съществувало и което ще съществува е ОМ. И всичко, което излиза отвъд миналото, настоящето и бъдещето е също ОМ.
Всичко, което виждаме навън е Брахман. Този Аз вътре в нас също е Брахман.
Този Аз, който е едно с ОМ има три аспекта и в същото време е отвъд тях, различен от тях и неопределим — Той е Четвъртият.
Първият аспект на Аза е Универсалната личност като сбор и символ на всички сътворени същества; тя е представена физически в лицето на Ваишванара2). Той е буден и е съзнателен единствено за външните обекти. Той има седем части. Небесата са главата му, слънцето е очите му, въздухът е устата му, огънят е сърцето му, водата е коремът му, земята е нозете му, а пространството е тялото му. Той има деветнадесет органа на познанието: петте сетивни органа, петте органа на действието3), петте функции на дъха4), заедно с ума5), интелекта6), сърцето и егото7). Той е този, който се радва на сетивните удоволствия.
Вторият аспект на Аза е Универсалната личност в нейната умствена природа — Тайджаса8). Той има седем части и деветнадесет инструмента на познанието. Той сънува непрестанно и е съзнателен единствено за своите сънища. В това състояние той се радва на фините впечатления в ума, следствия от действията, които е извършил в миналото.
Третият аспект на Аза е Универсалната личност в дълбокия сън без сънища — Праджна9). Той не сънува и няма желания. В Праджна всичко става недиференцирано — той е маса от чисто съзнание и прелива от блаженство; той несъмнено е този, който се радва на блаженството и е вратата към другите две състояния.
Праджна е Господарят на всички. Той знае всички неща. Той живее в сърцата на всички същества. Той е източникът на всичко. Той е целта на всичко.
Четвъртото състояние, Турия, казват мъдрите, не е нито субективно, нито обективно, нито междинно преживяване; то не е негативно състояние и не е нито съзнание, нито несъзнание; то не е нито сетивно, нито относително познание, нито познание по отношение на нещо друго. Турия е отвъд сетивата, отвъд разбирането, отвъд всяко изражение. Това е чистото и неделимо съзнание, в което съзнанието за множествения свят потъва в пълно забвение. То е неизразимият Покой. То е Върховното добро. То е Едното без второ. То е Азът. Познай единствено Него!
Азът, който е отвъд всички думи, е сричката ОМ. Тази сричка, въпреки че е неделима, се състои от трите букви А, У и М.
Ваишванара, Азът като Универсалната личност в нейния физически аспект, отговаря на първата буква, А. Всеки, който познае Ваишванара, постига онова, което желае и става първи сред хората.
Тайджаса, Азът като Универсалната личност в нейния умствен аспект, отговаря на втората буква, У. Тайджаса и буквата У се изразяват в състоянието на сънуване, което е между будното състояние и състоянието на дълбокия сън. Всеки, който познае Тайджаса, постига мъдрост и е дълбоко почитан.
Праджна, Азът като Универсалната личност в нейния каузален (първопричинен) аспект, който се изразява в дълбокия сън, отговаря на третата буква, М. Той е началото и краят на всичко. Който познае Праджна, познава всички неща.
Четвъртото състояние, което е Азът, е ОМ, неделимата сричка. По същността си тази сричка не може да бъде изречена и е отвъд ума. В нея изчезва вселената на многообразието. Тя е Върховното добро — Едното без второ. Всеки, който познае ОМ — Аза, сам става Аза.
-----
1) Трансценденталното състояние на свръхсъзнанието.
2) Универсалното същество; Азът в будното състояние, джаграт — този Аз е основата и опората на будното състояние или съзнанието за физическото тяло; съзнанието за външния свят.
3) Петте органа на действието са ръцете, краката, устата, отделителните и възпроизводителните органи.
4) Петте прани или енергии, които имат различни жизнени функции.
5) Манас или онази част от ума, която възприема (чрез сетивните органи) даден обект и го представя на разграничителната способност или интелекта, буддхи.
6) Буддхи — разграничителната способност, която взема решения; волята, а също и разума и интелекта в човека.
7) Или Ахам, индивидуалното съзнание в човека, чувството за аза; не трябва да се бърка егото с егоизма. Егото може да съществува в чиста форма. След постигането на духовна реализация някои реализирани души запазват част от егото си, т.е. индивидуалното съзнание, в неговата чиста форма, за да могат да учат хората на духовната истина.
8) Тайджаса означава "Сияйният" или "Огненият" — аспектът на Аза, който е основата на финото тяло; той се проявява в състоянието на сън, свапна, или финото състояние на джива, индивидуалната душа, когато тя сънува; той е сборът от всички индивидуални умове.
9) Праджна е Всеобхватният разум, аспектът на Аза, който е основата на каузалното тяло; той се проявява в състоянието на дълбокия сън, сушупти, или каузалното състояние на джива, когато тя е потънала в дълбок сън; чистото съзнание за аз, в което всички модификации на ума спират, сборът от всички индивидуални съзнания. В това състояние Азът свети със своята собствена светлина, без да бъде ограничаван от ума и сетивата. Праджа е Ишвара или Бог в неговия личностен аспект.
Как аз разбирам даден учител дали е от Б...
Завинаги честит празник на Руските ни ос...
2. Индуизъм
3. Ведическа литература
4. Ведите на англ. език
5. Упанишади
6. Бхагавад гита
7. Махабхарата
8. Рамаяна
9. Йога сутра
10. Брахма сутра
11. Шанкара
12. Адвайта веданта
13. Самкхя, Веданта, Тантра
14. Брахман
15. Атман
16. Брахма
17. Вишну
18. Шива
19. Мащабът на Вселената