Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.02.2015 11:53 - РОСКОМНАДЗОР -
Автор: balkan1 Категория: Политика   
Прочетен: 1887 Коментари: 3 Гласове:
0

Последна промяна: 27.02.2015 22:08

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Русия активизира на максимални обороти изградената през последните няколко години машина за пропагандна работа най-вече сред собственото си население, но и с т.нар. информационна кампания в чужбина, която в петък държавният секретар на САЩ Джон Кери нарече "бълнуванията на Путин".

Предлагаме ви две публикации от руската преса, описващи как работи тази машина. Първата е интервю за списание "Афиша" на руснак, работещ за властта като интернет трол от 2011г. и стигнал до организационно ниво. На жаргон подобни хора са наричани "мурзилка", което има смисъл на "проститутка".


"Срещу определено заплащане се подготвяше дневен ред и в 9 сутринта се правеше инструктаж на "мурзилките". На него им се обясняваше на какво да обърнат внимание през деня, как да надхитряват модераторите, какви акценти да поставят и къде да ги публикуват. Напомня им се, че трябва да работят - не да напишат един постинг, а да препредават и да поддържат постоянно зададения им ред."

Запитан откъде са идвали указанията, то отговаря "отгоре, от кръговете около администрацията на президента".

"Можете да ни наречете

информационен ескорт, медиен консултант, отдел за пропаганда

Аз се включих, когато вече се работеше в интернет. И не съм се занимавал с писане на коментари срещу 85 рубли, пък и това ми се струваше загуба на време. С това се занимаваха хората от младежките движения. Те разполагаха с много пари и все за нещо трябва да ги харчат. Затова киснеха в социалните мрежи и сайтовете и пишеха съвършено безсмислени коментари."

Източникът на "Афиша" допълва, че до 60-годишния юбилей на Путин (октомври 2012г.) са работели по определени теми в "Туитър" (т.нар. хаштаг) и са го правели предимно живи хора, след което е настъпил етапът на програми-роботи (т.нар. бот).

"Сега като опозицията пусне някакъв свой хаштаг сред водещите теми, ние веднага започваме да го задръстваме. Някой сътрудник от ниско ниво пише туитове, после тези туитове се дават на специален човек, който го вкарва в компютъра и пуска бот с този хаштаг. Така 85% от туитовете са генериране от бот, а 15% - от живи хора, като е добре сред тях да има и известни, за да се създаде "видимост". И имайте предвид, че

това е само дъното на информационните войни

Що се отнася до работата на пропагандистите на Кремъл в украинската криза, този "информационен войник" разказва следното: Поръчковите текстове се пишат по инструкция - подават се 5 опорни точки, защото не можем да се доверяваме напълно на журналисти или блогъри. И се вижда как се пише по тези точки. За Украйна, например, в материалите задължително трябва да се споменават думи като "бандеровци" и "историческо наследство".

Много неща са се променили в началото на 2013г. с идването на новия екип за третия мандат на Владимир Путин в Кремъл, потвърждава източникът нещо, което е писано от редица други издания. Системата на троловете е била обявена за нефективна и са намалени парите за нея. "Хората, които взимат решение по тези въпроси, изобщо не са либерали или пък някакви журналисти, разбиращи от работата си. Те решават така: "Това е заплаха? Заплахата се ликвидира!".

Осем отдела работят в Москва в информационната война и всеки от тях отговаря за определен сегмент, продължава да разказва източникът на "Афиша". Той потвърждава също, че рейтингите в социалните мрежи на прокремълски "звезди" като Тина Канделаки или Владимир Соловьов са "напомпани". (Профилът на Канделаки в мрежата "ВКонтакте", например, има почти 600 000 последователи - бел.ред.). "Когато някой ни помага, ние му правим подаръци. При пропутинските блогъри реалните последователи са около 20% от това, което е изписано на страницата им. Намеквал съм на някои от тях, че аудиторията им може да не е съвсем "жива", но те са уверени, че това са реални хора."

Пропагандата винаги се води с бомбардировки

продължава изданието. Тя не става с един постинг, който всички обсъждат - това съобщение трябва да бъде навсякъде, трябва да има много материали и тогава то започва да действа на хората.

"Имах позната - опозиционерка от факултета по журналистика, която гледам напоследък, че е започнала да пише за "агресията на Запада". Друг познат - човек доскоро устремен, започна да ми натяква, че Алексей Навални е националист, че това е лошо и т.н. А аз виждам, че пропагандата работи.

Трябва в главите на хората да се монтират мисли

Василий Гатов, специалист по нови медии в Русия, коментира, че източникът на изданието изглежда наистина е вземал пари, но не разбира много от технологиите на информационната война, която наистина се води и в нея има доста "жертви".

"През последните няколко седмици направо побеснявам, когато виждам как хора, напълно нормални във всичко останало, започват да публикуват абсолютно изфабрикувани "доказателства" за Украйна. Подобни новини лесно се различават от останалите по странните имена на сайтовете, на които се публикуват, по формулировката или по източниците от типа на "една жена в Донецк каза". Това са хора, които напълно сериозно започват под поредната измишльотина да проклинат всеки, изразяващ различно мнение и да предлагат закон за лишаване от гражданство и изгонване на предателите. Удивително е, че такива стават хора, иначе напълно нормални. Но на фронта на информационната война те са ранените, контузените и навярно дори "убитите", пише Гатов на страницата си във "Фейсбук".

image

image



Вторият текст, който опитва да обобщи случващото се в пропагандната война, е на Иля Клишин. Той е главен редактор на сайта на руския тв. канал "Дождь", известен с критиките си към Кремъл. В коментара се казва, че своеобразното "Министерството на истината", което властите създават, им залага капан.  Ето защо:

"В Русия за последните две години беше създадена уникална система за "меко" управление на интернет. По данни на пазара за целта около администрацията на президента работят 8-10 медийни структури, достигнали днес небивали висоти в дейността си. По парадоксален начин, впрочем, делата им може да се окажат мина със забавено действие.

В Кремъл смятат, че в интернет няма нужда, пък и е невъзможно да се прави еквивалент на държавния телевизионен "Первый канал", т.е. да се изгражда вертикална система на пропагандата. Да, има я и фронталната атака под формата на черен списък на регулатора Роскомнадзор или приравняването на блогърите към средствата за масова информация, но това са по-скоро мерки за "правно обезпечаване" на фокусирани репресии.

Но общо взето виждаме нетипичен за Русия пример на успешно вграждане на властта в едно открито и конкурентно пространство, каквото е инетернет. Струва си, разбира се, да се направи уточнението, че макар то да се извършва с ясно разбиране на хоризонталните комуникации, зад него все пак

стоят и практически неограничени бюджети и "засяване" на пейзажа с опорни точки

- задачата става много по-лесна благодарение на социалните мрежи като "ВКонтакте" или популярният портал Lenta.ru.

Резултатите действително са поразителни - ако една тема се появи сутринта, вечерта вече ще я обсъждате в социалните мрежи напълно доброволно и без да осъзнавате, че тя ви е наложена. При това за разлика от повечето авторитарни режими, въвеждаща защитни стени в интернет или контрол над регистрирането, нашето сенчесто министерство на истината се маскира като бизнес, крие се в сивата зона.

Впрочем, именно тази имитация на пазарни отношения му позволява да изглежда реалистично.

Ако беше някакво легално държавно ведомство, а не десетки рекламни структури и PR-агенции

качеството на работата им силно би намаляло.

Неструктурираност, оплетеност, налагане на зони на отговорност и преди всичко активна борба - пък било и борба за усвояване на бюджети - е залогът за успех на тази система. И едновременно това е стаената в нея заплаха.

Лоялността на разклонената система за управление на интернет не е очевидна - в нея, макар и за големи пари, е ангажирана същата тази "креативна класа". Колкото повече разчистват полето на медиите, толкова повече лостове дават в ръцете на тези хора. И, откровено казано, не е много ясно в каква посока биха поели те в една критична ситуация. Никога не бива да се изключва човешкият фактор - от съзнателната диверсия, до реагирането на лична обида.

През лятото на 2013г. - по време на кампанията за кмет на Москва - вече видяхме как може да изглежда това. Тогава, както разказват източници от администрацията на президента, част от медийните структури около властта за кратко разгънаха цялата си мощ в подкрепа на опозиционния кандидат Алексей Навални и изведнъж черното стана бяло. При това дори нямаше съгласуване с политиците - просто това бе апаратна борба срещу Вячеслав Володин (първи зам.-ръководител на администрацията на Путин - бел.ред.).

В действителност ситуацията е без изход. Ако разгонят всички тези креативни хора и на тяхно място сложат чиновници, пак ще изтърват интернет. Чиновниците просто няма да се справят. Ако продължават да прочистват интернет и да им дават все повече медийна власт - при това им я дават в плик "под масата" - то може и да пропуснат момента, когато министерството на истината, създадено именно да не се допуснат вълнения, да се окаже, че само е организирало тези вълнения."

www.svobodata.com/page.php


Тагове:   контрол,   надзор,   русия,   интернет,


Гласувай:
2
2



Следващ постинг
Предишен постинг

1. getmans1 - Не е само за вътрешна употреба ...
27.02.2015 12:04
... виж това:

http://getmans1.blog.bg/politika/2014/07/17/chervenata-kapela-kremyl-izgrajda-svetovna-mreja-ot-internet.1281553

В първия коментар има линк към оригинала + коментарите.
цитирай
2. a440 - А нямаш ли инфо как е в държавата на ...
27.02.2015 12:15
А нямаш ли инфо как е в държавата на обонго??
цитирай
3. 1997 - А у нас как е?
27.02.2015 13:00
И в блог. бг всеки може да определи по броя публикации дали някой си уплътнява свободното време или за да е полезен на някоя кауза се съгласява други да му определят насочеността като съответно го обезщетяват за изгубеното време.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: balkan1
Категория: Политика
Прочетен: 2012316
Постинги: 529
Коментари: 287
Гласове: 1152
Календар
«  Юни, 2019  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930