Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.11.2013 15:51 - БОЖУРИЩЕ
Автор: balkan1 Категория: Политика   
Прочетен: 1720 Коментари: 0 Гласове:
4


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

image

Летище Божурище е разположено в равнина в северозападната част на Софийското поле, оградено от Стара планина от север, Витоша и Люлин от юг. С Указ № 2 от 2 януари 1897 г. на цар Фердинанд І е създадено военно-кавалерийско депо, което по-късно се превръща в модерен конезавод. Около него се заселват българи, които постепенно създават днешното селище, като името си е получило от едрия и кичест божур, който расте наоколо. Равнинната местност привлича вниманието на командването на създаващата се българска военна авиация. През 1911 г. е построено отклонение от жп линията София – Банкя до летището, а през 1913 г. са построени хангар и служебни сгради. През 1914 г. тук е пребазирано временно полево летище, находящо се северно от Централна гара София. Новото летище по-нататък се подготвя като главно за подготовка на летци за българската авиация.

Огромна заслуга за изграждането на летище Божурище има първият български дипломиран пилот майор Симеон Петров. Заедно с поручик-летец Владимир Балан през 1916 г. те обикалят много германски летища и работилници. Най-много харесват летището и работилницата в гр. Гросенхайм, близо до Дрезден. Началникът на работилницата майор фон Минквиц се отнася с разбиране към проблема и ги снабдява с документацията за изграждане на подобна инфраструктура в Божурище. Освен работилницата се планира да се построят четири железобетонни хангара, административни и жилищни постройки, отговарящи на изискванията на развиващата се авиация. Създадената по-късно авиационна база позволява да се създаде училище за летци и техници, което се открива на 26 ноември 1915 г. За началник на училището е назначен майор-летец Симеон Петров, което става след влизане на България в Първата световна война на страната на Германия и Австро-Унгария. За две години в училището са подготвени над сто пилоти, наблюдатели и техници. След завършване на курса всички са изпратени по бойните летища в Първо и Второ аеропланни отделения към действащата армия. Възпитаници на училището са известните в българската и световната авиация и самолетостроене Асен Йорданов, Цветан Лазаров, Кирил Петков и други.

Паметна дата за родното самолетостроене ще остане 10 август 1915 г. От летище Божурище излита първият, построен от българин самолет – “Биплан Йорданов-1”, дело на гимназиста Асен Йорданов, изявил се през следващото десетилетие като пилот-авиоконструктор на над 70 типа самолети и педагог от световна величина като издава девет книги по обучение във въздухоплаване в САЩ. За него първият американски астронавт Армстронг пише: “Аз, както и всички американски летци, се учехме на авиация от Джорданов”.

Проблемите с летище Божурище започнаха от 1997 г., когато правителството на Съюза на демократичните сили  преобразува летището от публична в частна държавна собственост, т.е. да може да се продава или заменя. Тогава бях председател на Управителния съвет на Българската авиационна асоциация, която фактически представлява авиационната общественост на България. Започнахме борба за възстановяване на публичната държавна собственост на летище Божурище, която се увенча с успех през 2003 г.

Същата година от името на БАА предложихме на тогавашния министър на отбраната Николай Свинаров начин за съхраняване на историческото летище като действащо и като музей на българската авиация. За съжаление Свинаров ни излъга като отлагаше решението си, а в същото време, както разбрахме по-късно, Министерството на отбраната е водило преговори за замяна на летището с апартаменти – отначало с испанската фирма “Торевиха”, а после с израелската “Жасмин”, с “Дивелопмън пропъртис” и накрая с италианската “Индустриален парк София” АД.

В последните месеци от управлението си правителството на Симеон Сакскобургготски също издаде две решения: № 6/07.06.2005 г. и № 9/13.07.2005 г., с които възла на Министерството на отбраната да замени летище Божурище за 106 апартамента, осигурени от италианската фирма. Узнавайки за това, от името на БАА сезирахме Военно-окръжна прокуратура – София за нарушение на два закона и същата с Постановление от 08.07.2005 г. спря сделката от юли 2005 до декември 2006 г.

В същото време написахме писма до министър-председателя Станишев и до някои депутати от Народното събрание. Станишев назначи комисия да провери случая. На заседание на комисията само представителят на Министерството на отбраната настоява за сключване на сделката, но другите са против, защото сделката е неизгодна за държавата. Интересно е, че комисията не изготвя протокол за заседанието си и не взема становище по проблема, а Станишев не търси отговорност за това бездействие.

През втората половина на 2006 г. преписката по случая се изземва от Софийска военно-окръжна прокуратура и се прехвърля на Софийска градска прокуратура под предлог, че решението за летище Божурище не било в компетентност на военните, а на цивилното ръководство на Министерството на отбраната (министър Близнаков). Софийска градска прокуратура дава становище, че няма закононарушения и дава зелена улица на сделката.

На заседанието на Министерския съвет на 21 декември 2006 г. министър Близнаков докладва, че комисията е съгласна със сделката и предлага същата да продължи като летище Божурище се заменя за 106 апартамента, предоставени от фирмата “Индустриален парк София” АД и издава постановление, което се подписва от премиера Станишев. Изготвя се и меморандум между страните – МО и МРРБ от една страна и италианската фирма от друга. Страните се съгласяват за срочно изпълнение на решението на МС за замяна, но поради липса на договорените апартаменти от “Индустриален парк София” АД сделката се забавя.

Свинаров и Близнаков станаха милионери, като в джобовете им са отишли останалите пари от продажбата на летището. Станаха милионери за сметка на армията. Това са престъпни министри, на които трябва да им се поиска сметка.

noligarh.com/2013/11/26/%D0%BA%D0%BE%D0%B8-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D1%81%D1%82%D1%8A%D0%BF%D0%BD%D0%B8-%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B8-%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D1%85%D0%B0-%D0%BC%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D0%BE/



Гласувай:
4
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: balkan1
Категория: Политика
Прочетен: 2012316
Постинги: 529
Коментари: 287
Гласове: 1152
Календар
«  Юни, 2019  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930